Einde Relatie? 4 Tips om het te Verwerken + 3 Ex Terug Tips

Het einde van een relatie is natuurlijk geen pretje. Als jij een tijdje sterke gevoelens voor iemand hebt gehad, en die relatie uiteindelijk uitgaat, dan is dat hoe dan ook een heel emotioneel iets. Het kan ook zo zijn dat je het eigenlijk onterecht vindt dat het is uitgegaan, en je je ex terug wil. Of misschien denk je dat het eigenlijk beter was dat het uit ging, maar maakt dat het liefdesverdriet er niet minder op.

Wat jouw situatie ook is, als jouw relatie recent is uitgegaan, dan zal ik je in dit artikel proberen te helpen. Allereerst zal geef ik je een aantal tips om het einde van je relatie te verwerken. Voor het geval je denkt dat het zin heeft om jullie relatie nog een kans te geven, geef ik je ook enkele tips over het terugwinnen van je ex. Dit artikel is als volgt opgebouwd:

  • 4 tips om je liefdesverdriet te verwerken na het uit gaan van een relatie
  • 3 tips om je ex terug te winnen

4 tips om je liefdesverdriet te verwerken na het uit gaan van een relatie

Zelfs in de beste gevallen komen er een heleboel emoties kijken bij het uitgaan van een relatie. Zelfs als een relatie met wederzijds goedvinden uitgaat, komt het toch vaak voor dat mensen te maken krijgen met liefdesverdriet. Dit is vervelend, maar gelukkig zijn er dingen die je kan doen om dit liefdesverdriet sneller en makkelijker te verwerken. Ik geef je hier enkele tips voor in dit artikel, namelijk de volgende:

  1. Isoleer jezelf niet sociaal
  2. Zorg dat je een routine hebt
  3. Verstop herinneringen aan je ex
  4. Relativeer je relatie

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Doe deze test en ontdek hoeveel procent kans jij hebt om je ex terug te krijgen.

Tip 1: Isoleer jezelf niet sociaal

Als mensen verdriet of andere negatieve emoties ervaren, dan hebben ze vaak de neiging om zich af te zonderen. Voor liefdesverdriet geldt dit zeker ook. Als een soort gewond dier dat in een hoekje kruipt om te sterven, komen mensen na het uit gaan van een relatie soms wekenlang hun huis niet uit, en zien ze nauwelijks andere mensen. Als jij snel over je relatiebreuk heen wil komen, is dit echter een slecht idee.

Wanneer je dit doet, ga je namelijk alleen maar je negatieve emoties versterken. Doordat je de hele dag alleen bent met je eigen negatieve gedachten, maak je de situatie in je hoofd alleen maar erger. Hoe lastig het ook is, het is beter om sociaal contact op te zoeken in deze periode. Dit helpt enorm met het relativeren van je verdriet, en bovendien is het nu gewoon nodig om af en toe wat vrolijke mensen om je heen te hebben.

“Jouw negatieve gedachten gaan je echt minder verdrietig maken.”

De makkelijkste manier om dit te doen, is door je vrienden te blijven zien in deze periode. Het kan nu misschien lastig zijn om in grote groepen te zijn, maar het is ook al prima als je af en toe met één of twee vrienden afspreekt. Je hoeft niet meteen je volledige sociale leven weer op te pakken, maar je moet je sociale leven ook niet volledig afsluiten voor een langere tijd.

Tip 2: Zorg dat je een routine hebt

Iets wat veel mensen doen als hun relatie uit is, is heel lang in bed blijven. Ze zien eigenlijk geen reden om uit bed te komen, omdat ze niet zo goed meer weten hoe ze in hun eentje moeten leven. Waarschijnlijk deed je tijdens je relatie heel veel samen met je partner, en dat is nu allemaal weggevallen. Daardoor word je er in je dagelijkse leven steeds aan herinnerd wat je nu moet missen.

Om dit te voorkomen, is het heel belangrijk om een dagelijkse routine te hebben. Eigenlijk maakt het niet eens echt uit waar die routine uit bestaat, zolang je maar iedere dag iets te doen hebt. Een reden om op te staan en je huis uit te gaan, iets om naar uit te kijken. Dit helpt enorm om niet de hele dag aan je ex te denken.

“Je moet aan jezelf laten zien dat het leven ook doorgaat zonder je ex.”

Als je werkt of een studie doet waarbij je lange dagen maakt, dan is die routine er gelukkig vanzelf al enigszins. Indien je echter geen werk of studie hebt, of eentje waarbij je een heleboel vrije tijd hebt, dan is dit lastiger. Iets wat al kan helpen, is elke ochtend ergens koffie halen. Zodra je jezelf er eenmaal toe hebt gezet om je aan te kleden en de deur uit te gaan, heb je het makkelijkste gedeelte al gehad!

Tip 3: Verstop herinneringen aan je ex

Op het moment dat een relatie uitgaat, wordt het ineens pijnlijk duidelijk hoeveel herinneringen aan je ex je eigenlijk tegenkomt in het dagelijks leven. Waarschijnlijk staan er foto’s in je huis van jou en je ex, en kom je continu cadeautjes tegen die hij of zij aan jou heeft gegeven. Dit maakt je natuurlijk niet bepaald vrolijker, want je wordt continu herinnerd aan iemand die je nu kwijt bent.

“Je helpt iemand niet over zijn verdriet heen door hem er continu aan te herinneren.”

Als je een beetje helder wil kunnen nadenken (wat nodig is om door je liefdesverdriet heen te komen), zal je al deze herinneringen dus moeten weghalen. Ik snap echter ook wel dat je dit niet gelijk wil weggooien, omdat er een hoop emotionele waarde aan deze dingen zit. Misschien kun je ooit ook wel positief op deze herinneringen terugkijken, en dan is het jammer als je alles hebt weggegooid.

Ik raad je daarom niet aan om al deze herinneringen weg te gooien, maar om ze te verstoppen. Het gaat er niet om dat ze permanent uit je leven verbannen zijn, maar dat je ze nu niet kan zien. Berg alles wat jou aan je ex doet denken op zolder op, of stop het achterin een la waar je nooit in kijkt. Als je het ooit weer wil zien, weet je waar het is.

 Tip 4: Relativeer je relatie

Jouw relatie is net uit, dus voor nu ben je waarschijnlijk vooral gefocust op wat je allemaal mist aan je ex en aan jullie relatie. Doordat je je vooral richt op alles wat je nu moet missen, denk je vooral aan de positieve aspecten van je relatie. Hierdoor krijg je in je hoofd een veel te rooskleurig beeld van die relatie. Doordat je je zo op de positieve aspecten richt, vergeet je de negatieve kanten.

“Als jullie relatie perfect was, dan hadden jullie nu nog steeds een relatie.”

Want laten we eerlijk zijn, er is vast een goede reden geweest dat het uitging tussen jullie. Zelfs de beste relaties hebben zo hun negatieve kanten, en dat geldt nog meer voor relaties die uiteindelijk uitgaan. Als je dit inziet, is het makkelijker om je relatie te relativeren. Zodra jij inziet dat je relatie niet perfect was, is het makkelijker om te accepteren dat het nu over is. Ik snap best dat het lastig is om dit in te zien wanneer het net uit is tussen jou en je ex. Als je hier moeite mee hebt, stel jezelf dan eens de volgende vragen:

  • Had je veel ruzie met je ex?
  • Waren er dingen waar je geen tijd voor had door je relatie?
  • Miste je bepaalde elementen in jullie relatie?

Deze vragen kunnen je de zwakke punten van je relatie doen inzien, en jouw beeld van je relatie wat minder romantiseren.

3 tips om je ex terug te winnen

Je hebt nu een aantal tips kunnen lezen die jou met je liefdesverdriet helpen, en je kunnen laten accepteren dat het klaar is tussen jullie. Maar wat nou als je dat helemaal niet wil accepteren, omdat je denkt dat het onterecht is uitgegaan? Wanneer jij eigenlijk het liefst je ex terug wil, dan zal ik je daar in de rest van dit artikel mee helpen, aan de hand van de volgende drie tips:

  1. Laat je ex jou missen
  2. Maak je ex jaloers
  3. Maak jezelf zo aantrekkelijk mogelijk

Tip 1: Laat je ex jou missen

Als mensen bedenken dat ze graag hun ex terug willen, dan hebben ze vaak het idee dat ze geen tijd te verliezen hebben. Ze willen zo snel mogelijk proberen om hun ex terug te winnen, en zoeken daarom direct weer contact op met hun ex. Hoewel ik die gedachtegang best begrijp, is dit in de praktijk bijna altijd een bijzonder slecht idee.

Je kan je ex beter een tijdje niet zien. Door dit te doen, geef je je ex namelijk de kans om jou te missen. Ook hij of zij is eraan gewend dat jij altijd in de buurt bent, dus ook voor je ex zal het vreemd aanvoelen dat dat nu niet meer het geval is. Hierdoor komt het vaak voor dat exen elkaar gaan missen, ook als het gaat om de ex die het zelf heeft uitgemaakt.

“Je kan iets niet missen als het continu in de buurt is.”

Wanneer je ex je mist, dan zal hij of zij daar waarschijnlijk bepaalde conclusies uit trekken. Als je iemand mist, betekent dat namelijk vaak dat je iets eigenlijk terug wil hebben. Hierdoor kan je ex gaan inzien dat hij of zij jou eigenlijk ook wel graag terug wil. Als je echter nooit weggaat uit het leven van je ex, krijgt hij of zij ook nooit de kans om jou te missen.

Tip 2: Maak je ex jaloers

Misschien rol je een beetje met je ogen als je deze tip leest, omdat deze tip meer uit een slechte soap lijkt te komen dan het echte leven. Toch kan ik je verzekeren dat het ook in het echte leven enorm kan helpen om je ex jaloers te maken. Als jouw ex het idee heeft dat jij er misschien binnenkort met een ander vandoor gaat, is er daadwerkelijk een grotere kans dat hij of zij je terugneemt.

Wanneer je ex jou met een ander ziet, en daar vervolgens jaloers van wordt, dan zal hij of zij waarschijnlijk geconfronteerd worden met wat dat betekent. Je kan namelijk alleen jaloers zijn als iemand iets heeft wat jij eigenlijk wil hebben, en jaloezie betekent dus dat je ex nog gevoelens voor jou heeft. Bovendien zijn mensen ook simpelweg meer aangetrokken tot dingen die ze niet kunnen hebben.

“Als jij elk moment een nieuwe relatie kan hebben, moet je ex snel handelen…”

Ik kan me echter goed voorstellen dat je er nog niet klaar voor bent om met andere mensen naar bed te gaan, omdat je zelf nog volop gevoelens voor je ex hebt. Het gaat er echter niet om of jij seks met andere mensen hebt, maar alleen of je ex dat denkt. Als je ex jou maar vaak genoeg met een andere man of vrouw ziet, dan kan ook dat al tot jaloezie leiden.

Tip 3: Maak jezelf zo aantrekkelijk mogelijk

Als jij wil dat je ex opnieuw voor jou valt, of inziet dat het eigenlijk een fout was om het uit te maken, dan wil je dus eigenlijk dat je ex zich tot jou aangetrokken voelt. Om dit te bereiken, is het slim om jezelf zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor je ex. Als jij de hele dag met vieze kleren en ongekamd haar rondloopt, dan zal je ex weinig reden hebben om je weer terug te nemen.

Allereerst is daarom persoonlijke verzorging van groot belang. Zorg ervoor dat je haar goed zit, dat je aandacht besteedt aan wat je draagt, en dat je niet met een slecht bijgehouden baard rondloopt. Ook kan het helpen om aan je lichaam te werken. Door eens wat vaker de sportschool in te duiken, of een rondje te hardlopen, kun je ervoor zorgen dat je lichamelijk in topvorm bent.

“Persoonlijkheid is belangrijk, maar er moet ook iets leuks tussen de lakens zijn.”

Je moet natuurlijk ook weer niet doen alsof je iemand anders bent. Je ex heeft een relatie met jou gehad, en kent jou dus vrij goed. Als je je ineens totaal anders voordoet, prikt je ex daar gelijk doorheen. Dit komt alleen maar wanhopig over, en dat is niet wat je wil!

Ontdek de psychologische triggers om snel weer je ex terug te winnen

Volgens velen ben ik een expert op het gebied van dating, psychologie en relaties (ik ben daar vrij bescheiden in).

Ik heb een methode ontwikkeld met de exacte stappen en specifieke instructies om je ex terug te krijgen, ongeacht hoe hopeloos de situatie ook lijkt.

Ik leer je onder andere het volgende in mijn methode:

  • Stap voor stap wat je moet doen om je ex terug te krijgen
  • Hoe het continue geruzie te stoppen
  • Een truc waardoor je ex ongelooflijk veel aantrekkingskracht begint te voelen
  • Psychologische technieken die inspelen op het onderbewuste van je ex
  • En nog veel en veel meer…

Ontdek hier mijn revolutionaire methode en krijg zo snel mogelijk je ex terug:

Ex Terug Methode Risicovrij Uitproberen

Drs. Edwin Edinga

Drs. Edwin Edinga is sociaal psycholoog, relatietherapeut, auteur en oprichter van exterug.nl. In zijn carrière heeft hij vele stelletjes weer bij elkaar gebracht. Wil jij ook je ex terugwinnen? Bekijk dan de zeer effectieve Ex Terug Methode op exterugmethode.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *