Wat te Doen als Je Ex een Nieuwe Vriend(in) heeft?

Je relatie is voorbij en de breuk ligt achter je. Je hart is misschien grotendeels genezen, je geest meestal gelukkig en zelf voel je je wellicht al weer vredig. Dan kijk je op een dag nonchalant op sociale media, en plotseling verschijnt er een foto van je ex met een nieuwe vriend of vriendin. Dit brengt oude herinneringen terug naar boven en is een harde tegenslag: alles wat je in de afgelopen dagen of weken hebt verwerkt, lijkt weggevaagd; het maakt je nostalgisch en hoopvol dat hij of zij bij je terugkomt en dat je nog een kans krijgt.

Je begint je ex overal te zien: je ex lacht, maakt weer plezier en plaats foto’s op sociale media. Om het er nog eens extra in te wrijven, beginnen mensen te sms’en om je te informeren over de nieuwe relatie van je ex.

Dit leidt tot een hoop twijfels, een laag zelfbeeld en — in het ergste scenario – depressie.Is er een manier om dit te overwinnen? Ja natuurlijk! Als dit herkenbaar is, lees dan snel verder, want ik leg je uit hoe je hiermee om kunt gaan.

De huidige situatie

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Bel gratis met ons en laat een expert persoonlijk jouw situatie bekijken en je vertellen wat jouw kansen zijn.

De situatie: je kunt je ex niet laten gaan

Hoe vaak heb je jezelf beloofd om verder te gaan en niet meer aan je ex en zijn/haar nieuwe relatie te denken? Vast meerdere keren, of misschien zelfs elke dag. Soms kunnen we er niets aan doen en slaat de jaloezie toe. Over je ex heen komen en het idee dat ze al iemand anders hebben gevonden, is makkelijker gezegd dan gedaan.

Misschien heb je de sociale media van je ex gestalkt om te zien wat hij of zij aan het doen is. Houd er echter rekening mee dat wetenschappers zeggen dat hoe meer je stalkt, hoe meer je van streek raakt. Dit kan leiden tot de ontwikkeling van symptomen van depressie, waaronder sociaal isolement, gevoelens van hulpeloosheid en waardeloosheid, schuldgevoelens, concentratieproblemen en andere. De nadelen zijn eindeloos, dus voorkom dat je sociale media blijft checken.

Op één of ander moment begin je te denken dat hij of zij de nieuwe partner misschien zal dumpen en dat je weer samen zult zijn. Diep van binnen weet je dat deze kijk schadelijk is voor je emotionele gezondheid . Als je niet verder gaat en blijft stilstaan ​​bij het vinden van een nieuwe liefde voor je ex, ontneem je jezelf ook de kans om een ​​nieuwe vriend of vriendin te vinden.

Je kunt bijvoorbeeld gestrest raken over het feit dat je ex een nieuwe vlam heeft, maar jij niet. Maar alleen het feit dat je single bent, wil nog niet zeggen dat je emotioneel beschikbaar bent.

Andere mensen pikken dat op en weten dat je je niet zou kunnen binden. Je bent het aan jezelf verplicht om verder te gaan en de liefde, het geluk en een relatie te vinden die je verdient. Tegelijkertijd moet je jezelf niet gaan dwingen om een nieuwe relatie te krijgen, om zo van de leegte af te komen. Heb jij moeite met je ex laten gaan? Dan kun je dus onder andere dit gedrag vertonen:

  • Sociale media obsessief checken
  • Tevergeefs hopen dat je ex nog terugkomt
  • Overhaast een nieuwe vlam zoeken
  • Constant aan je ex denken
  • Jaloers zijn
  • Gestrest raken

Als je de nieuwe relatie van ex blijft volgen via social media, zal je nooit over jullie relatiebreuk heen komen.”

Dit moet je onthouden

Het is schadelijk voor je mentale gezondheid om te denken dat de nieuwe vriend of vriendin in alle opzichten beter is dan jij. Je moet absoluut voorkomen dat je jezelf gaat vergelijken met de ander. Om dit probleem op te lossen, moet je die gedachten die zeggen dat je ex een upgrade heeft gekregen, laten varen en actief proberen in te grijpen als je merkt dat je hierover denkt. Zodra je merkt dat je gedachten afdwalen, moet je jezelf dwingen om er niet meer aan te denken.

Een ander probleem dat je jou niet moet laten beïnvloeden, is dat je niet moet denken dat je ex heeft gewonnen omdat hij of zij eerder dan jij een nieuwe partner heeft gevonden. Dit gaat niet over winnen: hoe snel je in een nieuwe relatie komt, hangt af van je behoeften en voorkeuren. Een relatie hebben is niet altijd een einddoel, zeker niet als je er nog niet mentaal klaar voor bent.

Je moet ook onthouden dat nieuwe relaties oude relaties niet uitwissen. Nee, deze nieuwe persoon is niet jouw vervanger en komt niet met een magische optie die iemands verleden verwijdert. De relatie die jij met je ex had, was onderdeel van een groter proces en heeft alsnog veel lessen meegegeven. Je bent dus niet ‘vervangen’. Kortom:

  • Je huidige denkpatroon is slecht voor je mentale gezondheid
  • Je ex heeft niet gewonnen omdat hij of zij weer een relatie heeft
  • De nieuwe relatie van je ex betekent niet dat die van jullie niet heeft bestaan

Hoe ermee verder?

1. Vergelijk jezelf niet met de nieuwe partner

Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Probeer niet meer te weten te komen over de nieuwe partner en vraag je niet af wat zij hebben dat jij niet hebt. Weersta de drang om wederzijdse vrienden of kennissen om details te vragen! Je zult je alleen maar slechter voelen, want je krijgt het gevoel dat je niet goed genoeg bent.

Als je jezelf vergelijkt met anderen, ben je nooit eerlijk tegenover jezelf. Dat komt doordat het gemakkelijk is om te zien wat anderen hebben dat jij niet hebt, maar het is moeilijk om te herkennen wat geweldig aan jou is. Je krijgt dus een soort blinde vlek. Houd er ook rekening mee dat experts zeggen dat jezelf vergelijken met anderen ongezond is. Als je altijd wilt wat anderen hebben, verlies je je authentieke zelf en zul je nooit genoeg hebben.

2. Herinner jezelf eraan waarom jullie niet samen zijn

Hoe verdrietig je je ook voelt, er is een reden waarom jullie uit elkaar zijn gegaan. Herinner je je alle slechte gewoonten en het onattente gedrag nog? Nu heeft de nieuwe partner van je ex  hiermee te maken! Schrijf alle slechte dingen op die er zijn gebeurd terwijl jullie samen waren en probeer na te denken over alle manieren waarop ze je teleurstellen.

Het kan zijn dat je meer moeite hebt om de redenen voor de breuk te erkennen als je ex degene is die het uitmaakte. Erken dat het oké is om je gekwetst, overstuur of verbijsterd te voelen door een relatiebreuk die je overrompelde. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je te allen tijde een realistische blik houdt en dit kan vooral door jezelf te herinneren aan waar het misging.

3. Leid jezelf af

Geef jezelf geen tijd om over de nieuwe relatie van je ex na te denken. Ga uit met je vrienden, probeer een nieuwe hobby, doe iets creatiefs, ga op avontuur of daag jezelf fysiek uit. Vul je leven met activiteiten, en je hebt geen tijd om je zorgen te maken over je ex! Zolang je afgeleid bent, zul je niet in een patroon van overpeinzen belanden.

Probeer iets dat je altijd al hebt willen proberen, of het nu een nieuw spel is dat je wilt proberen, een avondje uit met vrienden, wat plezier op een feestje; de mogelijkheden zijn eindeloos! Je kunt ook proberen jezelf uit te drukken door hobby’s zoals schilderen of schrijven. Denk hierbij niet aan je ex, maar aan jezelf en aan wat je blij maakt.

4. Ga goed met je emoties om

Het goed kunnen verwerken van je emoties is cruciaal om van je negatieve gevoelens af te komen. Als je al je emoties blijft opkroppen, zal je je op den duur alleen maar slechter voelen. Veel psychologen zijn het erover eens dat je beter kunt delen hoe je je voelt, of in ieder geval voor jezelf alles op een rijtje moet hebben, om sneller van negatieve emoties at te komen. Dit zijn enkele mogelijkheden:

  • Je kunt met vrienden praten. Je kunt ze persoonlijk ontmoeten voor een kopje koffie of ze een berichtje sturen wanneer je wilt praten. Laat je vrienden weten als je je hart moet luchten of advies wilt.
  • Overweeg om je ex te vergeven. Houd je gekwetste gevoelens niet vast. Het kan voelen alsof vergeving iets voor de ander is, maar het is echt iets wat jij ook moet doen. Vergeving geeft je de vrijheid om verder te gaan.
  • Denk erover na om een ​​dagboek (over je gevoelens) te beginnen. Serieus, dit kan veel helpen om je gedachten te ordenen! Door een dagboek bij te houden, kun je je gevoelens alleen verwerken. Je kunt er dagelijks in schrijven, of wanneer je je overstuur voelt.
  • Probeer in plaats van tegen je emoties te vechten ze een naam te geven. Het maakt niet uit of je boos of verdrietig bent; het is normaal om emoties te voelen wanneer je erachter komt dat je ex met iemand anders aan het daten is.

Door je emoties te erkennen, kun je je negatieve gevoelens beter verwerken.”

5. Stel grenzen

Als je bovenstaande tips hebt opgevolgd, voel je je waarschijnlijk al beter. De volgende stap zou zijn om wat grenzen tussen jou en je ex te stellen, om je niet opnieuw te laten kwetsen. Je kunt dat doen op de volgende manieren:

  • Probeer niet opnieuw vrienden te zijn, in ieder geval voorlopig. Het is mogelijk dat je uiteindelijk vrienden wordt met je ex, maar eerst moet je over de breuk heen komen. Geef jezelf de tijd en ruimte weg van hen die je nodig hebt om te genezen.
  • Vermijd plaatsen waarvan je weet dat je ex er vaak naartoe gaat. Je kent waarschijnlijk veel van de gewoonten van je ex, dus gebruik die kennis in je voordeel. Blijf uit de buurt van favoriete restaurants, cafés, enz. Bezoek hun werkplek niet: doe je best om afstand te houden totdat je over de breuk heen bent.
  • Verbreek het contact. Het is moeilijk om niet te praten met iemand om wie je geeft en met wie je zoveel tijd samen hebt doorgebracht. Het is echter het beste voor jou! Als je in de verleiding komt, neem dan contact op met een vriend. Ook al kan het eng zijn om het contact te verliezen met iemand die ooit speciaal voor je was, je moet proberen om ze te ontvolgen en te ontvrienden op sociale media, zodat je je meer op jezelf kunt concentreren in plaats van op wat zij doen.

6. Probeer je ex alleen terug te krijgen als het het juiste moment is

Natuurlijk kan het zijn dat je echt niet zonder je ex kunt en dat je elk moment aan hem of haar denkt. Je hebt alles geprobeerd, maar tevergeefs. Je weet zeker dat jullie samen het allerbeste koppel vormen en dat elke nieuwe partner niet bij je ex zal passen. Bovendien wil je er alles aan doen om je waarde te bewijzen en om een tweede kans te benutten.

Als je ervan overtuigd bent dat je je ex terug moet winnen, doe dit dan op het juiste moment. De meeste relatie-experts zijn het er over eens dat er minstens een maand moet verstrijken voordat jullie weer met elkaar gaan praten. Binnen deze periode heb je immers de tijd gehad om na te denken over wat er is misgegaan en hoe jullie verder moeten. Gebruik deze tijd dus vooral om na te denken over hoe jullie ‘nieuwe’ relatie beter voor jullie twee is.

Als je besluit om de liefde weer een kans te geven, moet je ervoor zorgen dat je de nieuwe, beste versie van jezelf bent. Naast dat je in de rustperiode veel hebt nagedacht, is het ook belangrijk om daadwerkelijke veranderingen te maken. Was de oorzaak dat jullie veel ruzieden, of dat jij emotioneel onvolwassen was? Zorg er dan voor dat je nu wel met je woede of emoties om kunt gaan. Zorg ervoor dat je voorbereid bent op een negatieve uitkomst. Een goede mindset is cruciaal. Als je ex geen interesse toont, dan hoort dat voor jou niet uit te maken. Je hebt jouw leven immers op orde en bent nu hoe dan ook klaar voor de liefde.

Wacht minstens een maand voordat je je ex probeert terug te winnen.”

Ontdek de psychologische triggers om snel weer je ex terug te winnen

Volgens velen ben ik een expert op het gebied van dating, psychologie en relaties (ik ben daar vrij bescheiden in).

Ik heb een methode ontwikkeld met de exacte stappen en specifieke instructies om je ex terug te krijgen, ongeacht hoe hopeloos de situatie ook lijkt.

Ik leer je onder andere het volgende in mijn methode:

  • Stap voor stap wat je moet doen om je ex terug te krijgen
  • Hoe het continue geruzie te stoppen
  • Een truc waardoor je ex ongelooflijk veel aantrekkingskracht begint te voelen
  • Psychologische technieken die inspelen op het onderbewuste van je ex
  • En nog veel en veel meer…

Ontdek hier mijn revolutionaire methode en krijg zo snel mogelijk je ex terug:

Ex Terug Methode Risicovrij Uitproberen

Drs. Edwin Edinga

Drs. Edwin Edinga is sociaal psycholoog, relatietherapeut, auteur en oprichter van exterug.nl. In zijn carrière heeft hij vele stelletjes weer bij elkaar gebracht. Wil jij ook je ex terugwinnen? Bekijk dan de zeer effectieve Ex Terug Methode op exterugmethode.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *