web counter

7 Tips Wanneer Je Ex Vriend(in) Niet Meer met Je Wilt Praten

Uren en uren hebben jullie met elkaar aan de telefoon gehangen. Jullie gespreksstof was oneindig; jullie voelden je zo op jullie gemak bij elkaar dat er geen ruimte was voor ‘verboden’ onderwerpen of ongemakkelijke stiltes. Wanneer je iemand nodig had om mee te praten, was hij/zij er altijd voor je. Maar toen kwam er een eind aan jullie relatie, en daarmee ook aan jullie gesprekken.

Wat je echter niet voorzien had, is het feit dat je ex helemáál niet meer met je wilt praten. Natuurlijk snap je dat jullie niet langer intieme gesprekken met elkaar kunnen voeren, en dat besef doet pijn, maar het is draaglijk. Echter, accepteren dat je ex jou compleet uit zijn/haar leven probeert te bannen, is niet iets wat je zomaar kunt verdagen. Hoe verwerk je dit?

fml

Tip #1 Neem de tijd om je over je relatiebreuk heen te zetten

Wanneer je net een punt hebt gezet achter je relatie, is het logisch dat je je ex mist. Het ene moment had je iemand aan je zijde die voor jou door het vuur zou gaan, en het volgende moment was die persoon opeens verdwenen. Dat laat een leegte achter, het sterke gevoel dat er iets bij je ontbreekt en een vurig verlangen om diegene weer terug te krijgen.

Het kan je dus goed doen om even afstand te nemen van de situatie en jezelf de ruimte te gunnen om je relatiebreuk te verwerken. Laat jezelf niet continu herinneren aan het lege gevoel dat je met je meedraagt, maar leidt jezelf af. Als je steeds maar stil blijft staan bij hetgeen je verloren bent, zal je immers niet kunnen zien wat je wél hebt.

Ontdoe jezelf dus tevens van de triggers die je aan het denken zetten over je ex en jullie relatie. Gooi de tastbare herinneringen, zoals kleding of posters die je aan hem/haar doen denken, de deur uit. Maar let wel: foto’s of brieven kan je wellicht beter uit het zicht houden (in een doos op zolder) dan ritueel verbranden. Later zal je hier misschien wel op willen terugkijken.

over-ex-komen

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Doe deze test en ontdek hoeveel procent kans jij hebt om je ex terug te krijgen.

Tip #2 Gun je ex ook de tijd en de ruimte om jou uit zijn/haar systeem te zetten

‘Gun een ander wat je jezelf ook gunt’. Met andere woorden, eis niet enkel van je ex dat hij/zij jou de ruimte gunt om je over hem/haar heen te zetten, maar doe hetzelfde voor hem/haar. Jij bent niet de enige die lijdt onder jullie relatiebreuk; hij/zij doormaakt dezelfde pijnlijke situatie.

Behandel je ex dus zoals je zelf behandeld wilt worden, dan wordt het tevens makkelijker voor diegene om voor jou hetzelfde te doen. Zodoende kunnen jullie je sneller over jullie relatiebreuk heen kunnen zetten, waardoor het ook draaglijker wordt om je in zijn/haar omgeving te bevinden.

Bedenk je tevens dat het feit dat jouw ex niet met je wilt praten een teken kan zijn dat hij/zij zelf al probeert om zijn pijn een plekje te geven. In contact zijn met jou is daar niet erg bevorderlijk voor. Probeer je er dus van te weerhouden om je ex continu lastig te vallen met de vraag waarom hij/zij niet meer met je wilt praten, maar laat hem/haar juist even (een tijdje) met rust.

Tip #3 Ga na waar het mis is gegaan in jullie relatie en leer van je fouten

Niemand is perfect. Allemaal hebben we onze zwakke plekken en eigenaardigheden, maar wat je sterk maakt, is juist het omarmen van deze minpunten en onzuiverheden. Enkel door te accepteren dat je bent zoals je bent, zal je leren groeien als persoon en een stap vooruit kunnen zetten in je leven.

Jouw minder sterke kanten omarmen, is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Soms is het je namelijk niet eens direct duidelijk dát je een bepaalde zwakkere plek hebt. In zo’n geval moet je juist eerst eens flink onderuitgaan, voordat je doorkrijgt dat deze plek bestaat. Deze kun je vervolgens aanpakken en/of accepteren.

In sommige gevallen betekent dit dat een ander het slachtoffer kan worden van jouw minder sterke kant(en). Bijvoorbeeld als je niet goed bent in het omgaan met conflicten, en (onbedoeld) allerlei verwijten naar het hoofd van je partner slingert. De kans bestaat dat jouw relatie hierdoor geëindigd is. Maar het heeft jouw ogen geopend voor iets waar jij aan moet werken; leer van je fouten!

Tip #4 Leer jezelf te (her)waarderen

Het is soms veel te gemakkelijk om in een flinke put te belanden na het einde van een relatie. Je wilt jezelf het liefst opsluiten in het comfort van je kamer, jezelf overgeven aan je verdriet en al het andere om je heen afsluiten. Of je zet alle verdriet om in woede, en zet je af tegen de steun van de mensen om je heen, waarna je door de eenzaamheid nog verder in de put belandt.

Maar zorg ervoor dat je voorkomt dat je jezelf en je relaties zo verwaarloost omwille van je relatiebreuk. Blijf goed voor jezelf zorgen. Natuurlijk mag je even compleet instorten, en je woede en frustraties uiten. Maar er komt een tijd dat je jezelf weer op moet pakken en verder moet gaan. Je moet je relatiebreuk leren accepteren, evenals jouw eigen rol hierin.

Accepteer dus jouw fouten om te kunnen groeien, maar concentreer je niet enkel op je minder sterke kanten. Focus je ook op wat je allemaal wel te bieden hebt, en dat is meer dan je zelf denkt – je vermogen om lief te hebben, het vertrouwen in jezelf om te laten zien wat je in huis hebt en je open te stellen naar anderen. Leer jezelf waarderen om al wat je wel bent.

fouten-toegeven

Tip #5 Omring jezelf met mensen die om je geven

In plaats van je te richten op de persoon die je kwijt bent, is het beter om je te focussen op degenen die je wel om je heen hebt. Het kan zijn dat je jezelf ietwat verloren voelt na het einde van je relatie, het einde van de persoon die je was met je ex. Door tijd door te brengen met andere bekenden en geliefden, zal je jezelf weer terugvinden.

Onderneem eens nieuwe dingen met die mensen die voor je klaar staan – je vrienden en familie. Doe samen eens nieuwe dingen, en leer nieuwe dingen over jezelf als individu. Leer sterker in je schoenen te staan; je hebt niet iemand anders nodig om je gelukkig te voelen. En dat besef dat jij je eigen geluk kunt creëren, maakt je vervolgens nog veel sterker.

En bovendien, wanneer jouw ex ziet hoe goed jij het zonder hem/haar hebt, kan dit hem/haar aan denken zetten over jullie relatie. Misschien zet jouw ex daardoor zelf wel de eerste stap om weer met elkaar te gaan praten.

Tip #6 Probeer contact te leggen met je ex (evt.)

Wanneer je het gevoel hebt dat je je ex genoeg ruimte hebt gegeven om de breuk te verwerken – en jij zelf ook voldoende tijd hebt gehad! – maar je nog steeds graag met hem/haar wilt praten, kan je probeer om het contact te hervatten. Echter, bedenk je je hierbij dus goed of het jóu zelf wel ten goede komt om weer toenadering te zoeken tot je ex.

Een goede reden om weer contact te leggen, is als je het gevoel hebt dat je nog iets kwijt moet, voordat je weer verder kunt. Een hele andere reden echter, is wanneer je je na al die tijd zonder je ex hebt beseft dat je toch niet zonder hem/haar kunt. Je weet nu wel dat je heus zonder hem/haar kán leven, maar dat je dat eigenlijk helemaal niet wilt. Je wilt vechten voor een nieuwe kans.

Je kunt dan bijvoorbeeld een berichtje naar je ex sturen. Schrijf daarin over iets in je leven dat jou aan hem/haar herinnerde, of herinner je ex aan de goede momenten die jullie samen hadden. Maar stuurt nooit ‘lege’ berichtjes (‘Hoi’), praat nooit over je gevoelens (‘Ik mis je’, ‘Ik voel me vreselijk zonder jou’) en stuur nooit iets negatiefs (‘Je bent een slechte [moeder/vader]’)!

Tip #7 Voer een face-to-face gesprek met je ex (evt.)

Het is heel goed mogelijk dat je ex niet (enthousiast) reageert op jouw toenaderingen. In dat geval kan je maar beter accepteren dat jullie echt voor goed uit elkaar zijn. Verneder jezelf niet door hem/haar te stalken met berichtjes en telefoontjes. Probeer hem/haar te vergeten door je te richten op andere zaken (jezelf!), en waag een poging om opnieuw te daten – met een ander.

Echter, wanneer je ex wel graag weer contact met jou heeft (hij/zij antwoordt vlot en reageert met teksten die uitnodigen tot een verder gesprek), is het veilig om eens te vragen (als hij/zij je niet voor is) om weer eens af te spreken. De kans is dan namelijk groot dat er nog iets tussen jullie speelt, en dat jullie weer bij elkaar kunnen komen.

Maar zelfs wanneer jij er van tevoren van overtuigd bent dat je weer met hem/haar verder wilt, kan dit gevoel na jullie afspraakje omslaan, of vice versa. Misschien kom je erachter dat je hem/haar niet miste, maar hetgeen jullie samen hadden. Echter, dat (of het tegenovergestelde) kun je enkel achterhalen wanneer je je ex weer ziet en spreekt. Duik dus niet meteen weer in het diepe, maar wees (lichtelijk) op je hoede.

ex-missen

Ontdek de psychologische triggers om snel weer je ex terug te winnen

Ik heb een methode ontwikkeld met de exacte stappen en specifieke instructies om je ex terug te krijgen, ongeacht hoe hopeloos de situatie ook lijkt.

Ontdek waar het precies fout is gegaan, wat daar aan ten grondslag ligt en welke psychologische buttons je moet raken om jullie liefde weer terug te brengen naar hoe die was. Als er ooit liefde is geweest, kan ie ook weer terugkomen…

Klik op de link hieronder om meer te weten te komen over deze revolutionaire methode:

Ex Terug Methode Risicovrij Uitproberen

Over de auteur Edwin Edinga

Edwin Edinga is sociaal psycholoog, relatietherapeut, auteur en oprichter van exterug.nl. In zijn carrière heeft hij vele stelletjes weer bij elkaar gebracht. Wil jij ook je ex terugwinnen? Bekijk dan de zeer effectieve Ex Terug Methode op exterugmethode.nl.

1 Reactie op "7 Tips Wanneer Je Ex Vriend(in) Niet Meer met Je Wilt Praten"

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *