De 5 Fases van Liefdesverdriet Volgens De Wetenschap

Verdriet is universeel; iedereen ervaart het wel eens en iedereen weet ook precies waar je het over hebt als je zegt dat je verdriet hebt. Op een bepaald moment in ieders leven zal er minstens één ontmoeting met liefdesverdriet zijn. Het kan het gevolg zijn van de dood van een dierbare, het verlies van een baan, het einde van een relatie of iets anders dat je leven ingrijpend veranderd.

Daarnaast is verdriet heel persoonlijk. Het volgt geen tijdlijnen of schema’s. Je kunt huilen, boos worden, je leeg voelen, je terugtrekken. Geen van deze dingen is verkeerd of gek. Iedereen rouwt op een andere manier, maar er zijn enkele overeenkomsten in de fasen en de volgorde van gevoelens die tijdens liefdesverdriet worden ervaren.

In dit artikel gaan we in op de 6 fases van liefdesverdriet volgens de wetenschap!

Wat is liefdesverdriet precies?

Liefdesverdriet is een helaas veelvoorkomend onderdeel van de menselijke ervaring, en een heel vervelend onderdeel daarvan. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt en daarom kunnen we wel zeggen dat we allemaal het liefst nooit meer liefdesverdriet of een gebroken hart willen meemaken.

We voelen sterk liefdesverdriet als we iemand (of iets) verliezen van wie we veel hielden (en eigenlijk nog steeds houden) of die we heel graag wilden (maar die onze liefde niet beantwoordt), zoals een romantische relatie of een vriendschap, een familielid, een huisdier of een kans/baan die ontzettend belangrijk voor je was.

Een gebroken hart en het gevoel van liefdesverdriet kan voor veel stress zorgen en al helemaal als het verlies of de relatiebreuk heel onverwachts is. Deze stress kan invloed hebben op hoe je je emotioneel, maar ook fysiek voelt, en het kan weken, maanden of zelfs jaren duren om eroverheen te komen.

Hoewel er nog altijd veel te ontdekken valt over waarom en hoe we liefde en liefdesverdriet ondervinden, en over het effect dat zowel verliefd zijn als liefdesverdriet hebben op ons lichaam, heeft wetenschappelijk onderzoek ons al ​​een aantal aanwijzingen gegeven over waarom liefdesverdriet je je op een bepaalde manier doet voelen.

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Doe deze test en ontdek hoeveel procent kans jij hebt om je ex terug te krijgen.

Waarom doet liefdesverdriet zoveel pijn?

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat je brein de emotionele pijn van een gebroken hart op dezelfde manier registreert als fysieke pijn, en daarom zou je het gevoel kunnen hebben dat je gebroken hart/liefdesverdriet daadwerkelijk lichamelijk letsel veroorzaakt.

De taal die je gebruikt om je liefdesverdriet te beschrijven – “ik heb het gevoel dat hij of zij mijn hart eruit heeft gerukt”, “het was een hartverscheurende ervaring”, “het voelde als een klap in mijn gezicht” – alles duidt op de manier waarop we fysieke pijn associëren met de emotionele pijn van het hebben van liefdesverdriet.

De 5 fases van liefdesverdriet volgens de wetenschap

1.     Fase 1 van liefdesverdriet: ontkenning

De eerste fase van liefdesverdriet is volgens de wetenschap de fase van ontkenning. Liefdesverdriet is een overweldigende emotie en daarom is het niet vreemd om op de vaak plotselinge en intense gevoelens te reageren door te doen alsof het verlies of de verandering helemaal niet plaatsvindt.

Door het liefdesverdriet of de gebeurtenis te ontkennen, krijg je de tijd om het nieuws rustig en geleidelijk in je op te nemen en het stapje voor stapje te verwerken. Dit is een algemeen afweermechanisme en helpt je om je gevoelens te verdoven om de intensiteit van de situatie wat te verminderen.

Als je echter uit de ontkenningsfase komt, zullen de emoties die je hebt verborgen enkel sterker toenemen. Je zult na de eerste fase van liefdesverdriet met veel verdriet worden geconfronteerd dat je in die eerste fase ontkend hebt. Dat hoort ook bij de reis van liefdesverdriet, maar dit kan het wel heel lastig maken.

2.     Fase 2 van liefdesverdriet: woede

Waar ontkenning als een coping-mechanisme kan worden beschouwd, dient woede als een maskering. Woede verbergt namelijk veel van de pijn en emoties die iemand met zich meedraagt. Woede kan worden overgedragen naar andere mensen, zoals de persoon die het met je uit heeft gemaakt of op wie je erg verliefd bent maar die je liefde niet beantwoordt.

Je kunt je woede zelfs op levenloze voorwerpen richten wanneer je last hebt van liefdesverdriet. Hoewel je rationele brein weet dat het voorwerp niet hetgeen is waarop je woede echt gericht is, zijn je gevoelens op dat moment te intens om die woede uit te kunnen zetten.

Woede kan zich verhullen in gevoelens als wrok of bitterheid. Het kan zijn dat het geen uitgesproken woede is; veel mensen zullen niet begrijpen waarom je je op een bepaalde manier gedraagt. Niet iedereen met liefdesverdriet zal deze fase van liefdesverdriet meemaken, en anderen zullen juist in deze fase van woede blijven hangen.

Naarmate de woede afneemt, kun je weer rationeler gaan nadenken over wat er is gebeurd en de gevoelens en emoties voelen die je eerder opzij had geschoven.

3.     Fase 3 van liefdesverdriet: onderhandelen

Tijdens het hebben van liefdesverdriet kun je je erg kwetsbaar en hulpeloos voelen. Op die momenten van intense emoties is het niet raar dat je naar manieren op zoek gaat om de controle over je leven terug te krijgen of dat je het gevoel wil hebben dat je de uitkomst van een gebeurtenis kunt beïnvloeden.

In de onderhandelingsfase van liefdesverdriet kun je merken dat je veel “wat als”-vragen stelt.

Het is bovendien niet ongebruikelijk dat als je religieus bent je probeert een belofte aan of deal met God of een hogere macht probeert te maken in ruil voor verlichting of genezing van het liefdesverdriet en de pijn die ervaart.

Onderhandelen is een verdediging tegen de gevoelens en emoties van verdriet. Het helpt je verwarring, pijn en verdriet uit te stellen tot een later moment. De meeste fases van liefdesverdriet doen dit volgens de wetenschap. Je wil niet dealen met je liefdesverdriet en daarom ga je op zoek naar een uitweg.

4.     Fase 4 van liefdesverdriet: depressie

Terwijl woede en onderhandelen erg “actief” kunnen aanvoelen, kan depressie aanvoelen als de “rustige” fase van liefdesverdriet. Depressie is namelijk vaak iets waar je toch in je eentje mee om moet gaan en waar anderen vrij weinig van hoeven te merken. Als je tijdens een depressie je gevoelens voor jezelf wilt houden, gaat dat vaak vrij makkelijk en in veel gevallen weet niemand dat er iets speelt.

In de vroege stadia van liefdesverdriet loop je eerder weg van de emoties en probeer je ze een stap voor te blijven.

Als je echter op dit punt bent aangekomen, ben je misschien in staat om ze op een gezondere manier te verwerken en misschien zelfs te omarmen. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf van anderen te isoleren om het verlies volledig alleen en in rust op te kunnen vangen.

Dat betekent echter niet dat deze deprimerende periode met gevoelens van depressiviteit gemakkelijk zal verlopen. Net als de andere stadia van verdriet, kan depressie heel moeilijk zijn. Het kan overweldigend aanvoelen. Je kunt je zwaar, verward en leeg voelen.

Depressie kan aanvoelen als het onvermijdelijke landingspunt van elk verlies en van het liefdesverdriet. Als je het gevoel hebt hierin vast te blijven zitten of deze fase van verdriet niet te kunnen overwinnen, ga dan praten met een deskundige op het gebied van geestelijke gezondheid.

Een therapeut/psycholoog kan je helpen deze periode van depressie door te komen. Het is belangrijk dat je na een tijdje weer verder gaat met je leven, dus wacht niet te lang met hulp zoeken.

5.     Fase 5 van liefdesverdriet: acceptatie

De laatste, maar belangrijkste fase van liefdesverdriet is de acceptatie. De acceptatie dat je relatie nu eenmaal voorbij is, de acceptatie dat je liefde niet beantwoord zal worden, de acceptatie dat een geliefde of huisdier van je is overleden en niet meer terugkomt, en ga zo maar door.

Acceptatie is de belangrijkste fase van liefdesverdriet, omdat het ervoor zal zorgen dat je verder kunt gaan met leven. Dit betekent echter niet dat de fase van acceptatie ook heel gemakkelijk en snel zal verlopen. Het betekent wel dat je het hebt geaccepteerd en bent gaan begrijpen wat dit nu voor je leven betekent. Je kunt eindelijk verder gaan.

Je kunt je in deze fase heel anders voelen en dat is helemaal te verwachten. Je hebt een grote verandering in je leven ondergaan, en dat verandert je mening over allerlei dingen. Je kijkt nu anders naar het leven en dit kan zelfs heel positief voor je uitpakken.

Kijk naar acceptatie als een manier om te zien dat er misschien meer goede dagen zijn dan slechte, maar er kunnen nog steeds slechte dagen zijn – en ook dat is oké.

Wat te doen om liefdesverdriet te overkomen?

Nu je weet wat alle fases van liefdesverdriet zijn volgens de wetenschap, wil je natuurlijk ook weten hoe je het gemakkelijkst en snelst van liefdesverdriet afkomt. Hieronder zullen we je kort wat tips geven over hoe je snel van je liefdesverdriet af kunt komen.

1.     Zelfverzekerd zijn

Als je ex-partner degene was die heeft gezorgd voor de relatiebreuk, is het gebruikelijk om je fysieke uiterlijk en persoonlijkheidskenmerken te zien als de reden waarom.

Je vraagt je af op welke gebieden je tekortschiet waardoor iemand niet meer van je houdt.

Soms heeft het echter helemaal niets met jou persoonlijk te maken. Mensen zijn soms op elkaar uitgekeken en willen gewoonweg iets anders of nieuws. Iemand zal van je houden zoals je bent en je hoeft jezelf dus echt niet te veranderen.

Kijk naar je goede eigenschappen en ga die weer waarderen; het is belangrijk dat je weer zelfverzekerd wordt!

2.     Probeer een paar nieuwe plaatsen

Zoek één keer per week een koffietentje of restaurant uit waar je nog niet eerder bent geweest en nodig minstens één vriend of vriendin uit om je te vergezellen. Het doel is om je gebruikelijke routine te doorbreken en weg te komen van de plaatsen waar je altijd heen zou gaan of ging met je ex. Het is daarnaast een fantastische kans om quality time door te brengen met goede vrienden die je de laatste tijd misschien niet zo vaak hebt gezien, maar je wel door deze rottige tijd heen kunnen helpen.

3.     Voorkom een rebound

Een rebound is vaak een snelle oplossing waardoor je je tijdelijk geliefd, sexy of de moeite waard voelt. Het is een soort “high”, maar als die high eenmaal verdwenen is, blijf je misschien enkel achter met een gevoel van spijt of schuld. Neem dus even wat tijd voor jezelf.

4.     Werp een realistische terugblik naar het verleden

Wanneer je gedachten uiteindelijk afdwalen en je weer begint te denken aan alle goede tijden die jij en je ex hebben beleefd, vergeet je waarschijnlijk de slechte delen die er ook waren in de relatie. Probeer realistisch te zijn; niet alles was rozengeur en maneschijn.

5.     Schrijf al hun negatieve eigenschappen op

Denk aan elke vervelende eigenschap die je ex had, evenals alle compromissen die je in de relatie moest maken voor de ander. Bewaar deze lijst op je mobieltje, zodat je ernaar kunt kijken wanneer je weer eens denkt dat je ex de meest perfecte persoon op aarde is.

6.     Doe een socialemedia-detox

Als je veel gemeenschappelijke vrienden deelt met je ex, is het vaak niet genoeg om je ex-partner te verwijderen als vriend of niet meer te volgen. Als dat het geval is, beperk dan je gebruik van sociale media totdat je weer kunt inloggen zonder in de verleiding te komen om je ex op internet te gaan stalken. Dat betekent natuurlijk niet dat de drang ook echt zal verdwijnen.

7.     Laat het idee van ‘afsluiting’ los

Je weet dat het echte leven niet zo verloopt als een mooie romantische film, maar toch zou je misschien willen dat je een dramatische relatiebreuk had meegemaakt. Het liefst wil je kunnen zeggen: ‘Hij bedroog me’ of ‘Ze was altijd al verliefd op haar beste vriend’ om verder te kunnen gaan. Dit geeft je nu eenmaal een beter gevoel.

Wat echter meestal gebeurt in het echte leven, is dat twee mensen in de loop der tijd  helaas uit elkaar groeien, en na de relatiebreuk vraagt één van de twee zich vaak af: waarom? Eén ding dat je moet begrijpen, is dat onder de wanhopige behoefte aan afsluiting vaak een verlangen zit om weer terug bij je ex te komen.

Laat die afsluiting met je ex dus maar zitten en focus je vooral op een afsluiting voor jezelf!

8.     Houd vast aan dingen waardoor je je goed voelt

Wat je eigenlijk zou moeten doen, is nieuwe dingen ervaren en uitproberen en de activiteiten voortzetten waar je je gelukkig door voelt. Het draait namelijk allemaal om een goede balans.

Ontdek de psychologische triggers om snel weer je ex terug te winnen

Volgens velen ben ik een expert op het gebied van dating, psychologie en relaties (ik ben daar vrij bescheiden in).

Ik heb een methode ontwikkeld met de exacte stappen en specifieke instructies om je ex terug te krijgen, ongeacht hoe hopeloos de situatie ook lijkt.

Ik leer je onder andere het volgende in mijn methode:

  • Stap voor stap wat je moet doen om je ex terug te krijgen
  • Hoe het continue geruzie te stoppen
  • Een truc waardoor je ex ongelooflijk veel aantrekkingskracht begint te voelen
  • Psychologische technieken die inspelen op het onderbewuste van je ex
  • En nog veel en veel meer…

Ontdek hier mijn revolutionaire methode en krijg zo snel mogelijk je ex terug:

Ex Terug Methode Risicovrij Uitproberen

Drs. Edwin Edinga

Drs. Edwin Edinga is sociaal psycholoog, relatietherapeut, auteur en oprichter van exterug.nl. In zijn carrière heeft hij vele stelletjes weer bij elkaar gebracht. Wil jij ook je ex terugwinnen? Bekijk dan de zeer effectieve Ex Terug Methode op exterugmethode.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *