web
counter

Je Grote Liefde/Ex Loslaten: Verwerken of Terugwinnen?

Liefdesverdriet is een van de naarste gevoelens die er zijn. Zeker als je een hele lange relatie had, kan het ontzettend veel pijn doen wanneer deze uit gaat. Als het net is gebeurd, heb je misschien het gevoel dat je er nooit meer overheen gaat komen. Het voelt niet alsof de pijn zomaar weg zal gaan.

Je kunt je waarschijnlijk al helemaal niet voorstellen hoe je jouw ex moet loslaten. Maar toch is dit de belangrijkste stap in het proces om je liefdesverdriet te verwerken. Want of je nu verder wilt met je leven zonder jouw ex, of juist jouw ex wilt terugwinnen – verwerken moet je altijd doen. Ontdek hier het stappenplan voor het verwerken van jouw liefdesverdriet!

Waarom moet ik mijn liefdesverdriet verwerken?

Liefdesverdriet is een gevoel dat heel lang aan je kan knagen. Het vreet je (figuurlijk gesproken) van binnenuit op, en het voorkomt dat je je kunt bezighouden met alledaagse dingen. Je blijft maar denken aan jouw ex, hoe fijn jullie het samen hadden, hoe erg je die persoon mist, enzovoorts…

Of je nou besloten hebt zonder jouw ex verder te gaan, of diegene probeert terug te krijgen – daar maakt het gevoel van liefdesverdriet geen verschil tussen. Je kunt je afvragen wat nou vervelender is: proberen zonder je ex verder te gaan maar telkens aan hem/haar denken, of nog vol liefdesverdriet achter je ex aan hobbelen.

ex smeken - 2

In het eerste geval zie je wel gelijk dat het niet werkt. Verdergaan zonder je ex lukt pas als je jouw liefdesverdriet een plekje hebt gegeven. Anders blijf jouw ex maar in je hoofd spoken, en kun je niet normaal op zoek gaan naar een nieuwe partner. Waarschijnlijk word je ook weer helemaal gek van binnen, als je jouw ex weer eens tegenkomt.

Maar ook als je juist wél jouw ex wilt terugkrijgen, zit liefdesverdriet je in de weg. Je kunt namelijk niet op een normale, heldere manier een plan bedenken om jouw ex terug te krijgen. Je bent overmand door emoties, waardoor je rare dingen gaat doen – en jouw ex eerder van je weggaat, dan weer bij je terugkomt.

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Doe deze test en ontdek hoeveel procent kans jij hebt om je ex terug te krijgen.

De eerste stap van verwerken: creëer afstand

De relatie tussen jou en je ex is voorbij. Dat feit moet je zien te accepteren, en er ook naar handelen. Op deze manier maak je het voor jezelf duidelijk dat het écht over is. Want als je telkens aan jouw ex herinnerd wordt, of contact hebt met hem of haar, dan lijkt het toch nog alsof jullie een bijzondere band hebben.

Begin dus met het verbreken van het contact. Jullie zijn allebei overladen met emoties, met name negatieve, dus een gesprek kan al snel escaleren tot ruzie. Je moet elkaar de tijd gunnen om tot rust te komen en de emoties wat te laten bedaren. Hoe minder contact je hebt met je ex, hoe eerder je over je liefdesverdriet heen bent.

verdrietig-koppel-11

Daarnaast moet je zo veel mogelijk herinneringen aan jouw ex zien te vermijden. Berg foto’s van jullie samen op (verbranden is weer wat overdreven), bezoek geen plekken die een bijzondere emotionele waarde hebben en kijk niet die film die jullie samen keken. Je wilt jouw ex zo veel mogelijk uit je leven zetten.

Als je een tijdje niet meer aan jouw ex gedacht hebt, krijg je al een frissere blik op de situatie. Je snapt nu misschien waarom jouw ex zo boos op je was, terwijl dat eerst onbegrijpelijk leek. Of je ziet in dat jullie relaties eigenlijk veel meer stomme dan leuke dingen had.

Stap 2: Richt je op jezelf

Je ex is niet meer in jouw leven, wat nu? Je bent op jezelf aangewezen. Maak daar dan ook gebruik van! Wat je eerst gaat doen, is afleiding zoeken. Waarschijnlijk maakte jouw ex een groot deel van jouw leven uit. Dit gat kun je opvullen met allerlei dingen: hobby’s, familie of vrienden, of juist meer werken.

Het gaat er met name om dat je op een verantwoorde manier afleiding zoekt. Dat betekent dus niet een avondje naar de fles grijpen, maar een avondje sporten. Je kunt het beste ofwel met andere mensen afspreken, ofwel iets doen waar je zelf heel veel ontspanning en rust in vindt. Zolang het maar niet met je ex te maken heeft!

Met anderen afspreken is ontzettend belangrijk. Je hebt sociale contacten echt nodig. Bovendien kunnen vrienden en familie je helpen om over je liefdesverdriet heen te komen. Geef wel duidelijk aan dat je probeert je verdriet te verwerken, dus dat mensen niet telkens over jouw ex beginnen. Dat werkt weer averechts!

lachen

Daarnaast helpen hobby’s en sociale contacten om jou zelf gelukkiger te maken. En dat zien anderen weer aan je; je komt veel vrolijker over, dan als je ergens in een hoekje zou zitten huilen. Dat geldt dus ook voor mogelijke nieuwe partners. Want zeg nou zelf, heb je liever iemand die plezier heeft in het leven, of iemand die nog steeds loopt te kniezen vanwege liefdesverdriet?

Je kunt in dit artikel nog meer lezen over omgaan met liefdesverdriet.

Stap 3: Werk aan je psychologische flexibiliteit

Psychologische flexibiliteit: dat is een hele mond vol. Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat je het leven neemt zoals het is en met de wind meewaait. In plaats van je telkens druk te maken over dingen waar je toch niets aan kunt doen, leer je ze te accepteren en er het beste van te maken.

Volgens het oorspronkelijke wetenschappelijke model bestaat psychologische flexibiliteit uit 6 criteria:

  1. Acceptatie
  2. Cognitieve defusie (afstand nemen van negatieve gedachten)
  3. Mindfulness (aandacht en in het moment leven)
  4. Zelfobservatie (kijken naar je eigen gedrag)
  5. Waarden aan toegewijd gedrag (wat vind je echt belangrijk?)
  6. Op waarden gericht handelen (doen wat je echt wilt)

Hoe kan deze theorie je nu helpen bij je liefdesverdriet? Volgens de bedenkers van de theorie zijn mensen veel te veel bezig met negatieve gedachten en zichzelf regels opstellen. We moeten heel veel van onszelf, en als we niet aan onze eisen voldoen, worden we ongelukkig. Door aan je psychologische flexibiliteit te werken, leer je dit een beetje los te laten.

Loslaten

En zo werkt het ook met je relatie. Veel mensen ‘moeten’ van zichzelf een relatie hebben; nu het uit is, voelt het alsof ze niet meer een waardig persoon zijn. Op dit soort momenten werkt het tweede criterium goed: afstand nemen van je negatieve gedachten. Ja, het is rot dat je relatie uit is, maar het maakt je geen minder persoon.

Kijk ook eens naar de laatste twee punten. Bedenk voor jezelf wat je echt belangrijk en leuk vindt in het leven. Je hebt nu geen relatie meer, dus je hebt alle tijd om deze dingen ook echt uit te voeren! Heb je altijd al willen leren schilderen, of een muziekinstrument bespelen? Zoek geen smoesjes meer, maar doe het gewoon!

Stap 4: Kijk terug op je relatie

Je heb je liefdesverdriet nu grotendeels verwerkt. Of je hebt er in ieder geval niet zo veel last meer van, en je kunt weer bezig zijn met je dagelijkse verplichtingen. Vanaf nu wordt het tijd om op je relatie terug te kijken. Want je bent waarschijnlijk niet voor niets op deze pagina: je wilt weten of het verstandig is om je ex terug te krijgen, of om hem of haar uit je hoofd te zetten.

Nu je een frisse blik op je relatie hebt, die niet meer vertroebeld wordt door je emoties, kun je écht kijken waar het mis ging. Was jullie relatie een tikkende tijdbom, die op een gegeven moment wel moest ontploffen, of ging het heel plotseling uit? Waar zijn jullie beiden de fout in gegaan?

koppels-15

Het beste kun je kijken naar de onderliggende frustraties, en naar wat je zelf fout hebt gedaan. Natuurlijk maakte jouw ex ook fouten, maar daar kun je nu eenmaal niets aan veranderen (acceptatie en zelfobservatie!). Door erachter te komen wat je zelf beter had kunnen doen, heb je meer kans op een nieuwe relatie of om jouw ex terug te krijgen.

Ik geloof niet dat een relatie ‘zomaar, om een onzinnige reden’ uit kan gaan. Er zijn dan altijd dieperliggende oorzaken. Ga eens na: had jouw ex altijd kritiek op jou om een bepaald punt, bijvoorbeeld omdat je niet attent genoeg was? Dan kan een kleine ruzie die daarmee te maken heeft genoeg zijn voor jouw ex om het uit te maken.

Stap 5: Bedenk of je jouw ex terug wilt

Als het goed is, heb je nu een beter beeld van hoe jouw relatie echt was. Je bent niet meer bevooroordeeld door verliefde of verdrietige gevoelens jegens jouw ex. Wat je ook niet hebt, is dat je jouw ex terug wilt ‘omdat je zo graag een relatie wilt’. Net na de break-up kunnen mensen maar moeilijk onderscheid maken tussen of ze hun ex missen, of dat ze het hebben van een relatie missen.

Neigt het bij jou meer naar het eerste? Hadden jullie het ontzettend leuk samen, was er weinig ruzie, is er niemand vreemdgegaan en heb je spijt van wat je gedaan hebt? Dan is het zeker de moeite waard om je ex terug te krijgen. Op onze site kun je een heleboel tips vinden voor het terugwinnen van jouw ex, dus dat moet goed komen!

Wees er wel zeker van dat je echt jouw ex terug wilt om de persoon, en niet omdat je dan weer een partner hebt. Als je niet bereid bent om aan jezelf te werken binnen de relatie, zit je binnen de kortste keren weer dit artikel te lezen. Relaties zijn soms net een zakenrelatie: je moet allebei je best doen om hem in stand te houden, maar dan heb je ook wat.

koppels-75

Merk je dat jullie relatie helemaal niet zo vrolijk en gezellig was? Hadden jullie veel kleine ruzies om niets, en werden afspraken om er iets aan te doen niet nagekomen? Of is jouw ex vreemdgegaan? Dan heb je nu misschien door dat het niet zo’n strak plan is om weer samen te willen zijn met je ex.

Je bent altijd in het voordeel

Of je nou wel of niet jouw ex wilt terugwinnen; je hebt veel geleerd uit dit artikel. Je hebt ten eerste geen last meer van je liefdesverdriet. En geloof me, dat merk je echt: je bent veel gelukkiger en hebt weer zin om leuke dingen te doen, zonder dat je telkens aan je ex hoeft te denken.

Daarnaast heb je aan jezelf gewerkt en jezelf ontplooid. Je hebt geleerd om flexibeler in het leven te staan, en het leven meer te nemen zoals het komt. Dit zijn goede eigenschappen voor een volgende relatie. Ofwel, jouw ex ziet dat je veranderd bent, ofwel je komt heel enthousiast en leuk over op een nieuw iemand.

En als laatste heb je dingen geleerd over je relatie. Je weet waar je de mist in bent gegaan, en kunt nu proberen om dat een volgende keer te voorkomen. Dus wat voor keuze je ook maakt, wat voor pad je ook inslaat: ik hoop dat ik je met dit artikel geholpen heb!

Ontdek de psychologische triggers om snel weer je ex terug te winnen

Ik heb een methode ontwikkeld met de exacte stappen en specifieke instructies om je ex terug te krijgen, ongeacht hoe hopeloos de situatie ook lijkt.

Ontdek waar het precies fout is gegaan, wat daar aan ten grondslag ligt en welke psychologische buttons je moet raken om jullie liefde weer terug te brengen naar hoe die was. Als er ooit liefde is geweest, kan ie ook weer terugkomen…

Klik op de link hieronder om meer te weten te komen over deze revolutionaire methode:

Ex Terug Methode Risicovrij Uitproberen

Over de auteur Edwin Edinga

Edwin Edinga is sociaal psycholoog, relatietherapeut, auteur en oprichter van exterug.nl. In zijn carrière heeft hij vele stelletjes weer bij elkaar gebracht. Wil jij ook je ex terugwinnen? Bekijk dan de zeer effectieve Ex Terug Methode op exterugmethode.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *