12 Tips om de Uitblusperiode te Overbruggen en Jezelf Op te Bouwen

Na een relatiebreuk is het belangrijk om een uitblusperiode van minimum een maand in rekening te brengen, waarbij je geen (of zo min mogelijk) contact met je ex hebt. Dit is belangrijk om jouw evenwicht te herstellen en plaats te maken voor positieve herinneringen. Maar ook om je zelfvertrouwen te herwinnen en hernieuwde interesse te laten groeien.

Nu snap je de logica hierachter misschien wel. Maar merk je bij jezelf dat je het heel erg moeilijk hebt niet steeds aan je ex te denken. Je hebt het gevoel dat je zo’n lange periode zonder hem/ haar nooit doorkomt. Je voelt je zielig, uitgeput, en zonder zelfvertrouwen.

Liefst van al zou je fast forwarden naar het punt waar jullie terug samen zijn. ‘En ze leefden nog lang en gelukkig’. Maar helaas is deze periode van pijn en ongemak noodzakelijk.

Lees hier wat je zelf kan doen om de uitblusperiode door te spartelen. En tegelijkertijd jezelf terug op te bouwen tot een zelfzekere, aantrekkelijke partner.

Hoe minder aan je ex denken tijdens de uitblusperiode?

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Spreek gratis met ons en laat een coach jouw persoonlijke situatie beoordelen en wat je nu het beste kunt doen.

Tip #1. Draag zorg voor jezelf.

Stap nummer één na een relatie breuk is om lief te zijn voor jezelf. Om jezelf te verzorgen zodat de pijn mindert en de wonden te helen.

Als je je niet lekker in je vel voelt heb je weinig inspiratie voor zelfzorg. Probeer één of meerdere “feel good”-activiteiten

  • Zoek nabijheid van wie je steunt. Knuffel een vriend of familielid.
  • Kook jezelf een gezonde verwen maaltijd of nodig vrienden uit.
  • Trek je favoriete trui, broek, … aan. Maak jezelf mooi en netjes, louter voor je eigen plezier. Er goed uitzien verhoogt jouw welbevinden.
  • Doe iets dat alle zintuigen betrekt: kijk naar de zonsondergang (zicht), luister naar je lievelingslied (gehoor), geniet van een voetmassage (tast) met aromatische olie (reuk), eet iets dat prettige kindertijdherinneringen oproept (smaak).
  • Verwen jezelf met een lekker warm bubbelbad, omringd door kaarsjes, een leuk muziekje en superzachte handdoeken. Verzorg je haar en huid met zachte, aromatische producten.
  • Trakteer jezelf op een massage, een dagje wellness, of avondje sauna.
  • Verdiep jezelf in cultuur. Lees een goed boek. Bezoek een museum of kunstgalerij. Ga naar een bijzondere film, concert of toneelstuk.
  • Ont-haast, doe eens even niets.
  • Ga wandelen of fietsen op een mooie plek.
  • Pak dingen aan, maak kleine veranderingen die je op weg helpen ook grote veranderingen te maken.
  • Lach en speel.
  • Creëer iets, ga aan de slag met knutselmateriaal.
  • Schrijf iemand een leuk bericht, e-mail of zelfs een ouderwetse brief.
  • Maak een goed- gevoel-pakket klaar voor noodgevallen. Stop daarin kaarten met inspirerende spreuken, een stressbal, iets lekkers,…

Of beeld je in hoe jij je beste vriend(in) door een moeilijk moment zou helpen, en pas dit toe op jezelf.

Tip #2. Zet jezelf even op de eerste plaats.

Na een periode van intense focus op een leven met zijn twee, moet je nu terug tijd voor jezelf maken. Wellicht hoorde je al dat je eerst jezelf graag moet zien vooraleer je een gelijkwaardige en evenwichtige relatie kan opbouwen.

Neem dus even een stapje terug en leer opnieuw houden van jezelf, zoals je nu bent, niet als deel van een stelletje.

Herwin je individualiteit. En geniet stiekem van een leventje waarin jij centraal staat.

Immers, je moet even geen rekening houden met een geliefde. Je bent niemand rekenschap verschoont. Dus, je kan gaan en staan waar je wil.

Onthou wel dat je best zeker 2 weken potentiele liefdesverbanden mijdt. Je wil geen rebound relatie beginnen uit angst alleen te vallen met je verdriet en frustratie. Nog minder wil je hals over kop in je oude relatie springen zonder te begrijpen wat mis ging.

Geef jezelf de tijd om jezelf te herontdekken. Wie ben je (nu) en wat vind je belangrijk?

Tip #3. Maak de balans.

De uitblusperiode smeekt ook om wat nadenk-werk over jouw relatie:

  • Wie was je voor de relatie?
  • Wie was je tijdens de relatie?
  • Wat wil je behouden? Welk type relatie wil je, met welke sterke punten?
  • Wat wil je veranderen?
  • Wat heb je nodig om te veranderen?

Tip #4. Plannen en organiseren.

Na een relatiebreuk heb je plots meer tijd beschikbaar. Je doet er goed aan deze tijd zo veel mogelijk op te vullen.

Hoe minder gapende leegtes, hoe minder kans jezelf te verliezen en naar die onbereikbare ander te hunkeren.

Ook als is het niet jouw natuurlijke toestand, een hoop planning- en organisatiewerk waar je je agenda goed vol propt en alle mogelijke leegtes opvult biedt jou structuur en ondersteuning voor de lastige momenten.

Stel jezelf doelen. Dit geeft richting, en zorgt ervoor dat je in voorwaartse trend terecht komt. Je kan hier zelfs een beloningssysteem aan koppelen. Bijvoorbeeld, als ik er in slaag mijn ex voor 1 week niet op sociale media te volgen, dan heb ik een kappersbezoek of nieuwe loopschoenen verdient.

Valt het wachten je aanvankelijk heel zwaar? Werk dan met een afscheurkalender. Dit motiveert. Voor je het weet is het einde in zicht.

Tip #5. Kies een nieuwe hobby of interesse.

Als je in een relatie zit verwaarloos je soms bepaalde delen van jezelf. Je hebt immers maar zoveel tijd.

Denk dus even aan wat je altijd al wou doen (reizen, keramiek, moto rijden, …) en ga ervoor.

Iets nieuw bijleren is goed voor ons mentaal welbevinden. Het stimuleert de hersenen.

Het houdt je dus op een gezonde manier bezig en geconcentreerd. Daarnaast leer je nieuwe vaardigheden en ontdek je nieuwe dingen over jezelf.

Misschien ontmoet je ook nieuwe mensen met gelijkaardige interesses, die jou de kans geven een ander stukje van jezelf te ontwikkelen.

Tip #6. Beweeg.

“Een gezonde geest in een gezond lichaam”, wisten de oude Grieken al. Ga dus sporten, wandelen, tuinieren, of doe een mini work-out. Een relatiebreuk verwerken betekent veel negatieve energie die in je lichaam rondwaart.

Beweging helpt jou om met de fysieke component van de emoties af te rekenen. Enkel door met regelmaat te bewegen kan de overmaat aan negatieve energie op een gezonde manier afgereageerd en afgedreven worden.

Tip #7. Rouw om wat was.

Het is normaal om je een beetje leeg, triest, en ontroostbaar te voelen. Een bepaalde fase in je leven is afgerond en dat moet je aanvaarden.

De uitblusperiode leent zich daar perfect toe. Je maakt komaf met negatieve emoties zodat plaats vrijkomt voor de positieve. Hoe je deze periode door spartelt bepaalt of er nog een ander hoofdstuk volgt.

Zorg er wel voor dat één deel van je leven niet alles verpest. Een relatiebreuk kan enorm hard aankomen. Maar door weken en maanden te treuren kwel je enkel jezelf en geef je die tegenvaller enorm veel macht over jouw leven.

Laat de negatieve energie door je heen gaan. Negatieve gevoelens kunnen niet onderdrukt, verdoofd of vermeden worden. Je moet door de pijn.

Probeer ‘radicale aanvaarding’ van de emoties. Dit betekent dat je erkent en aanvaardt dat de gevoelens er zijn. Je verspilt geen energie door ertegen te vechten. Je bent intriest, witheet woedend, laaiend jaloers en dat is oké. Behoud je energie om jezelf of de situatie te veranderen.

Tip #8. Geniet van de kleine dingen.

Nadat de ergste schok en het grootste verdriet gepasseerd is, verscherpen intense emoties onze zintuigen en gewaarwordingen. Een uitgelezen moment dus om opnieuw de kleine dingen des levens te waarderen.

  • Geniet van wat hier en nu goed is.
  • Bekijk de wereld even door de ogen van een kind (verwonderd, alsof je het de eerste keer ziet).
  • Sta stil bij de kleine dingen: het geluid van regen op een verlaten paadje, de lentebloesems, de geur van nat gras na een plensbui, de wind door je haren, de eerste zon na een lange grijze winter, de vorm van wolken, de magie van een regenboog, de complexiteit van een sneeuwvlokje, de intense kleuren van de zonsondergang in de herfst…
  • Zoek schoonheid in de natuur of in je omgeving.

Aanwezigheid in het hier en nu, vermindert het lijden van het verleden en over de toekomst.

Tip #9. Mind tricks.

Ons denken bepaalt ons handelen en gevoel.

Probeer dus weg te sturen van negatief denken, doemdenken, jezelf of anderen bekritiseren en beschuldigen.

Probeer je eigen reacties en die van je partner in context te plaatsen en te vergeven. Dit is noodzakelijk om een nieuwe start te kunnen maken.

Maak gebruik van positieve boodschappen aan jezelf over jouw eigen sterktes en capaciteiten om deze crisis te overwinnen.

Tip #10. Rust en slaap.

De emotionele arbeid die gepaard gaat met een relatiebreuk, vreet energie. Je hebt een heleboel emoties te verwerken en aanvaarden. En moet alles in een samenhangend verhaal gepast krijgen. Het is bijgevolg normaal dat je soms moe en uitgeput bent.

Zorg er dan ook voor dat je voldoende rust en slaap inbouwt in je drukke schema!

Tip #11. Herontdek oude en nieuwe vriendschappen.

Omring jezelf met vrolijke vrienden. Merk op dat een liefdesband niet de enige zinvolle relatie in je leven is.

Misschien heb je door jouw focus op je relatie wel een aantal contacten laten verwateren. Het kan enorm veel deugd doen om dergelijke contacten weer op te frissen. Op voorwaarde dat je hen niet laat schieten van zodra je je ex terugwint, natuurlijk.

Ervaar hoe ook andere mensen jou waarderen en van je houden zoals je bent.

Niet slechts één persoon.

Tip #12. Contract met jezelf om geen contact te maken.

Spreek af met jezelf dat je minstens een maand geen contact zal nemen met je ex. Pen het indien nodig voor jezelf neer waarom dit belangrijk is. Je kan ook neerschrijven wat je gaat doen als je dreigt om je afspraak met jezelf te overtreden. Bijvoorbeeld, vooraleer ik mijn ex bel zal ik eerst met xxx praten (best de grootste tegenstander van een hereniging).

Schakel vrienden en familie in om een oogje in het zeil te houden. Licht hen in.  Dat extra beetje sociale controle remt het terughollen naar de armen van je ex alvast af.

Hoe krijg je je zelfvertrouwen terug?

Zelfvertrouwen is het geloof dat je in je eigen kunnen hebt. Het vertrouwen dat je op eigen kracht taken aankan en tegenvallers het hoofd kunt bieden.

Jouw zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen krijgt vaak een fikse deuk door een relatiebreuk. Het liep mis tussen jou en diegene die je meest waardeert. Er werd heel wat gezegd dat diep raakt. Misschien wel terecht? Ruzies of gewoon het feit dat je alleen achterblijft, ongeliefd door die ene, zetten je zelfvertrouwen op een laag pitje.

Dit is nog sterker voelbaar voor wie al startte met een laag zelfbeeld.

Volgende tips helpen je nog verder op weg naar de heropbouw van je zelfvertrouwen:

Positieve zelfspraak.

Praat tegen die ‘knappe kerel’ of ‘interessante vrouw’ in de spiegel.

Vertel jezelf dagelijks wat goed aan je is. Meermaals indien nodig.

Dit voelt onecht en geforceerd aan in het begin, vooral voor wie een lage zelfwaardering heeft. Maar oefening baart kunst.

Negatieve opmerkingen zijn niet toegestaan.

Positieve affirmaties.

Zet een boel positieve boodschappen en motiverende uitspraken op je telefoon of op briefjes in je huis.

Lijst jouw pluspunten op.

Schrijf je positieve karaktereigenschappen, sterktes en vaardigheden neer.

Geen inspiratie? Overloop een lijstje met sterktes en noteer welke jij hebt. Vraag feedback aan vrienden, collega’s, familie.

Visualiseer op een creatieve manier.

Maak er een ‘I love myself’ collage van. Neem bovenstaande positieve kenmerken van jezelf en voeg er je dromen of toekomstplannen aan toe.

Kies een kunstvorm die je ligt (schilderen, knippen en plakken uit tijdschriften, of handige apps zoals Canva). Hang jouw kunstwerk waar je het kan zien.

Aanvaard positieve feedback.

Laat de schouderklopjes toe. Sta toe dat de positiviteit binnenkomt.

Laat de beleefde, bescheiden reactie op complimentjes achterwege. Zwak de oprechte mening van een ander niet af door te gaan over-relativeren (waarbij je successen en vooruitgang toeschrijft aan toeval of als maar normaal en gewoon).

Zet in op je sterktes.

Doe dingen die je graag doet en waar je in uitblinkt.

Noteer je successen.

Waardeer je eigen inspanningen. Hou een positief dagboek bij.

Kikker jezelf op.

Maak een lijstje met 5 dingen in jezelf waar je van houdt. Schrijf jezelf een liefdesbrief. Koop jezelf een boeketje bloemen.

Hier neem jij op een speelse manier je eigen welbevinden in handen. Je voelt je daardoor zelfstandig, in controle, en dus minder afhankelijk van de goedkeuring en de aandacht van een ander.

Tot slot

Minstens een maand wachten vooraleer je je ex terug mag contacteren lijkt eindeloos lang.

Nochtans, als je die tijd goed gebruikt gaat het snel voorbij:

Het helpt jou inzien dat jij top bent. Het helpt je om de emotie-kluwen te ontwarren. Bovendien zorgt het ervoor dat je vol zelfvertrouwen verder kan naar de volgende stap.

Winnie Norval profielfoto

Winnie Norval

Winnie Norval is een digital nomad psycholoog. In 2000 studeerde ze af van de Universiteit van Gent als Master of Science in de Klinische Psychologie. Winnie helpt mensen graag bij het verwerken of herstellen van een relatiebreuk of scheiding.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *